سنگ شکنی کلیه به چه صورت انجام می شود؟

در روش درمانی لیتوتریپسی برای بیماران سنگ کلیه، از امواج صوتی جهت شکستن سنگ های کلیه بزرگ به تکه های کوچک تر استفاده می شود. متخصصان به این امواج صوتی، امواج پر انرژی شوک نیز می ‌گویند. متداول ترین روش سنگ شکنی کلیه که از آن جهت درمان بیماران استفاده می شود، لیتوتریپسی با امواج شوک اکستراکرپرال (ESWL) است.

کلمه اکستراکرپرال در روش درمانی بالا به معنای خارج از بدن است و در اینجا به معنای منبع اصلی امواج شوک جهت شکستن سنگ های کلیه می باشد. در حین انجام لیتوتریپسی با امواج شوک خارج از بدن یک ماشین مخصوص با نام لیتوتریپتر امواج شوک مربوطه را ایجاد می کند. این امواج وارد بدن شما شده و سنگ ها را به تکه های کوچک تر در خواهد آورد.

روش درمانی ESWL از سال ۱۹۸۰ مورد استفاده قرار می گرفت و هنوز هم مورد توجه بسیاری از پزشکان متخصص و جراح است. این روش درمانی پس از معرفی، خیلی زود جانشین جراحی سنتی مربوط به سنگ کلیه شد. روش درمانی لیتوتریپسی یک روش درمانی غیر مهاجم است که در آن نیازی به برش پوست برای دسترسی به داخل بدن نیست. این نوع از عمل های جراحی معمولا امنیت بیشتری داشته، آسان تر انجام می شوند و دوران بهبود و نقاهت در آن ها نیز به مراتب سریعتر از عمل های سنتی طی می شود.

عمل درمانی لیتوتریپسی معمولا در حدود ۴۵ دقیقه الی یک ساعت به طول می انجامد. پزشکان جراح و پرستاران به احتمال زیاد مواد بی هوشی یا بی حسی موضعی خاصی را به شما تزریق خواهند کرد تا در طول عمل لیتوتریپسی و شکسته شدن سنگ های کلیه خود توسط امواج شوک، دردی را احساس نکنید.

پس از عمل، تکه های ریز شده سنگ کلیه از مثانه یا کلیه شما به کمک ادرار از بدن تخلیه می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *